جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ - 28th June 2024

درد قاعدگی

خواندن اين مطلب شايد براى همه خانم ها مهم باشد، چرا كه قاعدگى و دردهاى آن مسئله اى است كه هر خانمى ماهى يك بار با آن روبه رو است.
درد قاعدگى عبارت از درد شديد دل پيچه مانند به هنگام عادت ماهانه است كه امكان دارد در عرض يك يا دو سال پس از اولين قاعدگى (بلوغ) رخ دهد كه در اين صورت قاعدگى اوليه ناميده مى شود، اما درد قاعدگى ثانويه بدين معنا است كه درد سال ها پس از وقوع نخستين قاعدگى شروع شده باشد. معمولاً زنانى كه درد قاعدگى دارند، توانايى بارورى خود را از دست نمى دهند.


نشانه ها
شدت نشانه ها از خانمى تا خانم ديگر بسيار متغير است و حتى در يك خانم از يك قاعدگى تا قاعدگى ديگر ممكن است بسيار متفاوت باشد. درد قاعدگى معمولاً پس از به دنيا آوردن فرزند خفيف تر مى شود.
از نشانه هاى درد قاعدگى، درد دل پيچه مانند و گاهى تند و تيز در بخش پايينى شكم، كمر و نيز ران ها است كه با شروع قاعدگى آغاز شده و به مدت چند ساعت تا چند روز ادامه مى يابد. گاهى با تهوع، استفراغ، اسهال، تعريق، فقدان انرژى و گاهى هم با تكرر ادرار، تحريك پذيرى، عصبى بودن و افسردگى همراه است.علت درد قاعدگى بيشتر انقباضات قوى يا طولانى مدتى است كه در ديواره عضلانى رحم صورت مى گيرد. اين انقباضات ممكن است در اثر زياد شدن مواد هورمون مانندى كه در گردن رحم يا خود آن يافت مى شوند، به وجود آيند. پژوهش ها نشان مى دهند زنانى كه درد قاعدگى دارند، اين مواد هورمون مانند را بيش از زنانى كه ناراحتى چندانى به هنگام قاعدگى ندارند توليد و ترشح مى كنند. گاهى اين درد بر اثر كش آمدن و گشاد شدن گردن رحم براى وارد كردن لخته هاى خون به مجراى تناسلى و دفع آنهاست.درد قاعدگى علل ديگرى هم دارد از جمله عفونت هاى لگنى ، آندومتريوز (به ويژه اگر درد پس از ۲۰ سالگى آغاز شود)، فيبروييدها يا ساير تومورهاى خوش خيم رحم و استفاده از دستگاه داخل رحمى جلوگيرى از باردارى (IUD).


تحريك كننده ها
مصرف كافئين، ورزش نكردن، رژيم غذايى نامناسب و استرس مى توانند درد را افزايش دهند. شدت درد قاعدگى ممكن است برحسب وضعيت سلامت عمومى يا روانى زن متغير باشد. توجه داشته باشيد كه مسائل عاطفى و روانى به خودى خود سبب درد نمى شوند، اما مى توانند درد را بدتر يا پاسخ به درمان را در برخى خانم ها كمتر كنند.

پيشگيرى و درمان
هميشه با درمان علت زمينه ساز درد قاعدگى، مى توان از آن پيشگيرى كرد. براى درمان هم گرفتن شرح حال و انجام معاينه دقيق ممكن است به يافتن علت درد قاعدگى كمك زيادى بكند. چون هدف اوليه درمان رفع درد است، اهداف درازمدت درمان از جمله درمان هر گونه علت زمينه ساز با دارو، مشاوره يا شايد جراحى مى تواند باشد. اگر اين درد با استرس در ارتباط باشد، روان درمانى يا مشاوره پيشنهاد مى شود.
براى تسكين درد هم در موارد خفيف استفاده از داروهاى مسكن ضدالتهابى آسپيرين يا ايبوپروفن كافى است، اما در موارد شديد، از برخى هورمون ها مى توان براى رفع درد استفاده كرد.


فعاليت و رژيم غذايى
معمولا محدوديتى براى فعاليت وجود ندارد و فقط وقتى در تختخواب استراحت مى كنيد، زير پاهاى خود را بلند يا زانوها را خم كرده و به پهلو دراز بكشيد. انجام ورزش منظم با فعاليت زياد، درد و ناراحتى را در قاعدگى بعدى كمتر مى كند.
مصرف هر گونه نوشيدنى يا غذاى كافئين دار را كاهش دهيد يا آنها را از برنامه غذايى خود حذف كنيد.

افزوده شده توسط :reza2

مشاهده شده توسط 34 نفر
۱۳ اسفند ۱۴۰۰
0
0

تعداد دفعه به اشتراک گذاشته

0
0
0
0