یکشنبه ۳ تیر ۱۴۰۳ - 23rd June 2024

دليل مكيدن انگشت چيست؟

نوزادان شست خود را مى مكند زيرا باعث آرامش و تسكين آنها مى شود. نوزاد شما اين عادت را احتمالاً زمانى كه در شكم يا رحم شماست تمرين مى كند و وقتى كه متولد مى شود آن را كامل مى كند و حالا وقتى خسته، بيمار، كسل يا حالت ترس دارد اين كار را انجام مى دهد يا حتى در زمانى مثل ورود به مدرسه، يا مدت زمان طولانى در ماشين بودن براى مبارزه با عصبانيت يا برخورد با اين چالش ها اين كار را انجام دهد يا گاهى اين كار را براى به خواب رفتن هنگام شب يا وقتى كه در نيمه هاى شب از خواب بيدار مى شود براى برگرداندن آرامش خود و دوباره به خواب رفتن انجام دهد.
 

چگونه بايد با اين موضوع برخورد كرد
نگران نباشيد. اكثر كودكان بدون اينكه به دندان ها و لثه هايشان آسيب برساند و حتى گاهى تا سن ۵ سالگى يعنى زمان ظاهر شدن دندان هاى اصلى شان شست خود را مى مكند. كارشناسان معتقدند خراب شدن دندان ها بستگى بشدت مكيدن و نوع زبان دارد كه مى تواند بعداً باعث دفورمه شدن دندان هاى شما شود و اگر كودك يا نوزاد شما با آرامش شست خود را بمكد در آينده مشكلى برايش به وجود نخواهد آمد بنابراين هنگام اين عمل كودك خود را نگاه كنيد و سعى كنيد حالت او را بررسى كنيد و چنانچه متوجه شديد كه اين كار را با عصبانيت و ناراحتى انجام مى دهد، هرچه زودتر و تا قبل از سن ۴ سالگى كارى كنيد كه اين عادت را ترك كند اجازه بدهيد انجام دهد.
غر زدن و تنبيه كردن نمى تواند به ترك اين عادت كمك كند و چنانچه او را مجبور به ترك اين عادت كنيد ممكن است جرى تر شود و علاقه اش به مكيدن بيشتر شود و روش هايى مثل بستن بانداژ روى شست او و يا فلفل زدن نيز جنبه تنبيه پيدا مى كند. بهترين راه اين است كه منتظر بمانيد و كودكان معمولاً به محض اينكه راه ديگرى براى تسكين و آرامش خود پيدا كنند اين عادت را ترك كنند و كنار بگذارند. مثلاً شما ممكن است وقتى نوزاد شما گرسنه است شست خود را بمكد. اما كودكان بزرگتر (۳ تا ۴) سال مى توانند به راحتى در يخچال را باز كنند و دنبال چيزى براى خوردن بگردند يا حتى از والدين خود بخواهند يك اسنك يا چيزى به آنها بدهد.

 

به جاى مكيدن انگشت سر كودك خود را با كارهاى ديگر گرم كنيد
چنانچه متوجه شديد كه كودكتان چه زمانى و در چه مكانى عادت به انجام اين كار دارد، سعى كنيد با جايگزين كردن لوازم ديگر سر او را گرم كنيد.
به طور مثال وقتى كودك شما هنگام تماشاى تلويزيون اين عمل را انجام مى دهد در آن زمان به او يك توپ پلاستيكى يا اسباب بازى هاى ديگر بدهيد كه مكيدن انگشت را فراموش كند. چنانچه در زمان خستگى عادت به انجام اين كار دارد، خواب را بيشتر در برنامه روزانه وى قرار دهيد. بنابراين بهترين راه فهميدن زمان و مكان انجام اين كار و جايگزين كردن وسايل مناسب و جانشين مى باشد.

افزوده شده توسط :reza2

مشاهده شده توسط 31 نفر
۱۶ اسفند ۱۴۰۰
0
0

تعداد دفعه به اشتراک گذاشته

0
0
0
0