جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ - 28th June 2024

قم

قم

مساحت استان قـم 10743 کيلومتر مربع است. استان قـم از شمال به ساوه و تهـران، از جنوب به دليجان، کاشان و محلات، و آشتيان و تـفـرش در غرب آن و درياچه نمک و کوير در شرق آن واقع شده است.  مساحت استان قـم 10743 کيلومتر مربع است. استان قـم از شمال به ساوه و تهـران، از جنوب به دليجان، کاشان و محلات، و آشتيان و تـفـرش در غرب آن و درياچه نمک و کوير در شرق آن واقع شده است.

شهـر قـم ساليان درازي است که ميزبان مردمي که براي زيارت خاندان پـيامـبر اسلام، به مرقـد حضرت معـصومه خواهـر حضرت امام رضا مي آيـند است؛ و هـمينطور براي ديدار از مسجد جمکران.مدرسه عـلوم ديني يا دانشگـاه اسلامي، که يکي از مراکز بزرگ و بسيار مهـم تـبليغ و گسترش دين اسلام است، و بصورتي شگـفت آور و فوق العـاده نـفوذي بر ساختـار شهـر قـم دارد.ظروف سفالي و اسباب چـيـني براي آشپـزخانه ها، فرشهـاي ابريشمي، حکاکي بر روي لوازمات منزل از قـبـيل ميز و صندلي، و آهـن آلات جزء صنايع دستي اين شهـر به شمار مي رود.

انار، انجير، سوهـان ( شيريني مخصوص قم)رو ظروف سراميکي از چيزهايي هـستـند که مسافران بعـنوان سوغات قـم براي ديگران مي برند.

کوزه گري، سبد بافي، فرش، گـليم و سکه دوزي جزء صنايع دستي است که براي سوغات از طرف مسافرين خريداري مي شود.

تاريخ شهـر قـم بر مي گردد به زماني که هـنوز اسلام وارد ايران نشده بود. پـيدايش شهـر قـم را به طهـمورث که يکي از شاهان پـيـشدادي بود نسبت مي دهـند. در کتاب (خسرو کوازن وريزکي) که به زبان پهـلوي ساساني است از شهـر قـم سخن گـفـته شده است. در شاهـنامه فردوسي سه بار به شهـر قـم اشاره شده است و اين را مي رساند که در دورهً ساساني شهـر مهـمي بوده است.

   

افزوده شده توسط :reza

مشاهده شده توسط 23 نفر
۲۱ مهر ۱۴۰۰
0
0

تعداد دفعه به اشتراک گذاشته

0
0
0
0
برای ثبت نظر، لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید