جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ - 28th June 2024

اردکان

اردكان

اردكان بزرگترين شهرستان استان يزد است. نام اردكان از دو واژه (ارد) به معني مقدس و (كان) به معني معدن تشكيل شده است. اين شهرستان در مسير جاده يزد به تهران قرار گرفته و بيش از 24 هزار كيلومتر وسعت دارد.

 

مراکز تاريخي و باستانی:

 

رباط ابوالقاسم رشتي
اين رباط يا كاروانسراي بزرگ و خوش طرح، وسط آبادي عقدا و در كنار شاهراه بنا شده و از آثاري است كه به شكل و شيوه رباط هاي شاه عباسي به همت حاج ابوالقاسم رشتي از تجار مشهور عصر خود ساخته شده است .

 

رباط خرگوشي

اين رباط كه از بناهاي دوره شاه عباس صفوي است، نزديك باتلاق گاوخوني (آبادي عقدا)‌ بر سر راه قديمي واقع شده است.

اين رباط 60 كيلومتر تا عقدا و 120 كيلومتر تا ندوشن فاصله دارد و راه آن از طريق خليل آباد سرو عليا و بعد از طريق آبادي كايون است . اين رباط بسيار عالي و بزرگ از سنگ و آجر ساخته شده است .

 

رباط ساغند

اين رباط كه در آبادي ساغند از بخش رباطات واقع شده، كاروانسرايي بزرگ و خوش طرح است كه اهل محل آن را از ساخته هاي تجار يزدي مي دانند كه براي رفاه و اقامت مسافران در حدود 120 سال قبل ساخته شده است .

 

اماکن زيارتي و مذهبي:

 

مسجد جامع اردكان

 مسجد جامع اردكان در بازار شهر و در محله اي قديمي واقع شده و مربوط به قرن دهم است. مسجد از حيث كاشي كاري و گچ بري و تزئينات فاقد ويژگي است و فقط در بزرگ ورودي آن چوب كاري است. روي دماغه سمت چپ در ، هشت قطعه فلزي ( الله ،‌ محمد ) به خط كوفي كنده كاري شده است .

 

پير هريشت

زيارتگاه پير هريشت در 15 كيلومتري اردكان، بر دامن كوههايي پست واقع است. دليل اعتقاد زردشتيان به آن غيب شدن كنيز بانوي يزدگرد در اين محل بوده است.

بناي زيارتگاه منحصر به يك اتاق و يك پستو است. در قسمتي از سنگ كوه همواره آتش روشن است. در وسط اتاق مدخل، كلكي وجود دارد كه بر آن آتش مي افروزند.

 

امامزاده سيد محمد

اين امامزاده به فاصله سه كيلومتر از جاده در شمال شرقي عقدا قرار دارد . امامزاده سيد محمد بناي خوش طرحي دارد و بر كنار روستاي هفتادر واقع شده و قسمتي از گنبد آن كاشي كاري شده است .

در اين امامزاده چند لوحه قبر از كاشي وجود دارند با تاريخ هاي منظوم كه همگي از قرن سيزدهم هجري مي باشند.

 

زيارتگاه چكچكو

محلي است در كوههاي ميان اردكان و انجيره (در راه طبس) كه از يزد 48 كيلومتر فاصله دارد  و وجه تسميه آن به اين دليل است چون كه آب به صورت چك چك از كوههاي سنگي سخت و بريده فرو مي ريزد به چك چك و چكچكو معروف است. زردشتيان به آنجا اعتقاد دارند و مقدسش مي شمارند و در آن تعدادي بناي مناسب و راحت براي ايامي كه به زيارت مي روند ساخته اند. زردشتيان اين محل را پيرسوز مي خوانند و از روز سوم تا دهم تير ماه براي زيارت و نذورات به اين جا مي آيند.

افزوده شده توسط :reza

مشاهده شده توسط 33 نفر
۲۱ مهر ۱۴۰۰
0
0

تعداد دفعه به اشتراک گذاشته

0
0
0
0
برای ثبت نظر، لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید