جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ - 28th June 2024

عوارض مصرف داروهای ضد فشار خون

فشار خون بالا را تقريباً همه مى شناسند و خيلى ها هم با آن دست به گريبانند. فشار خون بالا از آن دسته بيمارى هايى است كه درمان دارويى در آن يكى از اركان اصلى درمان محسوب مى شود و غفلت از آن نتايج خطرناكى را در پى خواهد داشت. اما مشكل همين جاست كه وقتى از دارو صحبت مى شود بايد از عوارض جانبى آن هم صحبت به ميان آيد و نمى توان اين نكته را ناديده گرفت. داروهاى ضدفشار خون طيف وسيعى از داروها را تشكيل مى دهند، به همين سبب طبيعى است كه طيف وسيعى از عوارض جانبى را در مصر ف كنندگان اين داروها شاهد باشيم. مهم نيست كه شما چه دارويى را مصرف مى كنيد مهم اين است كه با عوارض جانبى اى كه براى آگاهى تان معرفى مى شود آشنا شويد تا بهتر بتوانيد جاى آنها رفتار كنيد و از عهده آنها برآييد.

خواب آلودگى
از جمله عوارضى كه به دنبال مصرف داروهاى ضدفشار خون در بيماران ديده مى شود همين خواب آلودگى است. اين افراد معمولاً به دليل به هم خوردن ساعت خواب شبانه و همچنين اختلالات ديگرى كه در خواب به سراغشان مى آيد كه مى توان از آن جمله كابوس هاى شبانه را نام برد، خواب شبانه خوبى ندارند، از اين رو روزها خواب آلود هستند. البته اين حالت اگر وخيم و شديد نباشد چيز نگران كننده اى نيست و پس از چند روز مصرف اين داروها بدن بيمار با اين عارضه خود را سازگار مى كند و خواب بيمار طبيعى مى شود. اما اگر خواب آلودگى بسيار شديد بوده و بيمار را از انجام فعاليت هاى روزانه عاجز كند حتماً بايد به پزشك مراجعه شود تا داروى بيمار يا مقدارش كم شود و يا كلاً تغيير كند. در صورت مشاهده اين عارضه جانبى، بيماران از انجام فعاليت هايى كه نياز به دقت فراوان دارند همچون رانندگى و يا ساير فعاليت ها برحذر باشند تا فكرى به حالشان كرد.

افسردگى
عارضه جانبى ديگرى كه در مصرف داروهاى ضدفشار مشاهده مى شود همين افسردگى است. اين عارضه جانبى بيمار را بسيار آزار مى دهد. بيمار گوشه گير مى شود، ديگر مثل گذشته شاد و پرانرژى نيست، دائماً از جمع دورى مى كند و از اين قبيل نشانه ها. اما بايد به بيمار اين اطمينان را داد كه اين عارضه هم راه حلى دارد و مى توان چاره اى براى آن انديشيد. دسته اى از داروهاى ضدفشار خون با اثراتى كه بر روى سيستم عصبى مى گذارند سبب اين عارضه مى شوند اما اين عارضه جانبى هم به مرور زمان از شدت آن كاسته مى شود و به محض سازگار شدن بدن با دوز مناسب دارو، ديگر شاهد اين عارضه جانبى هم نخواهيم بود.

افت شديد فشار خون
تعيين مقدار دارو از جمله مهمترين كارها در درمان فشار خون است كه نياز به يك پزشك مجرب دارد. در صورتى كه دوز دارو بيشتر از مقدار لازم باشد اين عارضه بسيار خطرناك را در بيمار مى توانيم ببينيم. افت فشار خون از جمله آن عوارضى هست كه اثرات غيرقابل جبرانى دارد. اين حالت كه معمولاً به دنبال ورزش و فعاليت بدنى در فرد بيمار ديده مى شود باعث مى شود كه بيمار چند دقيقه پس از انجام فعاليت بدنى ناگهان فشارش پائين بيفتد و غش كند. حال بيمار در چه موقعيتى است و چه بلايى سرش مى آيد بماند. مهم توجه به اين نكته است كه بيمارانى كه به دنبال شروع درمان هاى ضدفشار خون اگر حالتى همچون سرگيجه، بى حالى و احساس غش كردن را داشتند حتماً پزشك معالجشان را از اين حالات با خبر كنند تا تصميمات مقتضى گرفته شود. بيماران دقت داشته باشند در شروع درمان هاى ضدفشار خون از انجام فعاليت هاى بدنى سنگين و ورزش هاى طولانى پرهيز كنند.

اندام هاى سرد
اين هم از شكايت هاى ديگرى است كه بيمارانى كه دچار فشار خون بالا هستند و دارو مصرف مى كنند آن را ذكر مى كنند. اين حالت كه به دنبال شروع مصرف داروهاى ضدفشار خون ديده مى شود به صورت سرد شدن دست ها و پاهاى بيمار است كه سرد و كرخت مى شوند. همچنين ظاهر رنگ پريده دست ها و پاها هم از جمله حالاتى است كه همراه آن ديده مى شود. اين عارضه داروهاى ضدفشار خون از جمله عوارضى است كه بيمار را بسيار آزار مى دهد چرا كه اندام هاى سرد باعث مى شود او از بسيارى از فعاليت هاى اجتماعى كه قبلاً داشته پرهيز كند. اما بايد گفت كه باز هم جاى نگرانى زياد نيست چرا كه اين عارضه هم بعد از مدتى فروكش مى كند.

عوارض گوارشى
خشكى دهان، تهوع و استفراغ هم از جمله عارضه هاى جانبى ديگرى است كه در بعضى از بيماران دچار فشار خون بالا مشاهده مى شود. مصرف مداوم و طبق تجويز پزشك معالج و تعديل فشار خون باعث مى شود كه اين دسته عوارض هم كم كم فروكش كند.بسيارى از عوارض جانبى ديگر هم هستند كه در برخى بيماران مشاهده شده اند اما آنچه كه واقعيت دارد اين است كه فشار خون بالا آنچنان براى سلامتى انسان مضر است كه به عوارض جانبى درمان هاى دارويى اش مى ارزد كه آن را درمان كنيم. نبايد از اين عوارض جانبى ترسيد بلكه بايد از فشار خون و عواقب ناشى از آن ترسيد.

افزوده شده توسط :reza

مشاهده شده توسط 19 نفر
۲۰ آبان ۱۴۰۰
0
0

تعداد دفعه به اشتراک گذاشته

0
0
0
0
برای ثبت نظر، لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید