جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ - 28th June 2024

لینوکس با ویندوز چه تفاوتهایی دارد؟

يكي از نخستين سوالاتي كه در ذهن هركاربري كه به تازگي نام لينوكس به گوشش خورده مطرح مي‌‏شود، اين است كه لينوكس چه تفاوتي با ويندوز دارد؟
به گزارش ايلنا، لينوكس چيست؟ لينوكس به خودي خود، يك هسته (Kernel) است. هسته، بخش اصلي سيستم عامل را تشكيل مي‌‏دهد كه كار آن كنترل داده‌‏ها، مديريت حافظه، سخت‌‏افزار، ورود و خروج داده‌‏ها و تمامي موارد اصلي سيستم‌‏عامل است.
لينوكس با استفاده از ابزارهايي كه پروژه بازمتن (Open Source) گنو (GNU) براي آن توليد كرده است، تبديل به يك سيستم‌‏عامل كامل مي‌‏شود (به همين دليل است كه لينوكس را معمولاً گنو / لينوكس يا GNU/Livux مي‌‏نامند) و با اضافه كردن ساير نرم‌‏افزارهاي بازمتن به آن، مي‌‏توان از آن در موارد متعددي مانند سرويس دهنده‌‏ها، ايستگاه‌‏هاي كاري، كامپيوترهاي روي‌‏ميزي، ابر رايانه‌‏ها، ابزارهاي صنعتي و پزشكي كه داراي سيستم‌‏هاي درون‌‏هاي (Embedded) است و ... استفاده كرد.
از نظر فني، لينوكس را مي‌‏توان نمونه بازمتن سيستم عامل يونيكس ناميد، زيرا براساس استاندارد POSIX پياده‌‏سازي شده و كاملاً با آن سازگار است، بنابراين لينوكس را مي‌‏توان نواده سيستم‌‏عامل پرسابقه و مستحكم يونيكس دانست كه البته خواص خوب آن را نيز به ارث برده است.
كد منبع لينكوس در اختيار همگان قرار دارد و همه مي‌‏توانند دركدهاي آن تغيير ايجاد كرده و بنا به نياز خود از آن استفاده كنند، آزاد و در دسترس بودن كدهاي منبع سبب مي‌‏شود تا بتوان از طرز كاركرد دقيق سيستم‌‏عامل مطلع شد، لينوكس را مي‌‏توان به هر تعداد كپي‌‏ و پخش كرد.
اما سيستم‌‏عامل ويندوز رايگان نبوده و تحت حمايت قانون كپي‌‏رايت قرار دارد، نمي‌‏توان آن را كپي و پخش كرد، در صورت اين كار بايد جريمه پرداخت، البته فعلاً نه در ايران ولي در 6-4 سال آينده بله. لينوكس را به هواپيمايي تشبيه كرده‌‏اند كه هر قسمت از آن را در جايي ساخته‌‏اند، لينوكس واقعاً محصول كشور خاصي نيست. تعداد زيادي از مردم در سرتاسر جهان درحال كار بر روي آن و توسعه آن هستند.
تعداد برنامه‌‏نويساني كه روي بخش‌‏هاي مختلف سيستم‌‏عامل لينوكس كار مي‌‏كنند، به 400 هزار نفر مي‌‏رسد، در حالي كه تعداد كل برنامه‌‏نويسان مايكروسافت كمتر از10 هزار نفر است، همين، تفاوت كيفيت كار را مشخص مي‌‏كند.
كاربر با سيستم ‌‏عامل لينوكس آزاد بوده و لازم نيست تا از نرم‌‏افزارهاي اختصاصي استفاده كند، اما به دليل اين كه ساختار كلي اين سيستم ‌‏عامل كاملاً با ويندوز متفاوت است، نمي تواند از برنامه‌‏هايي كه در ويندوز دارد، روي لينوكس اجرا نمايد، البته راه‌‏هايي مانند شبيه‌‏سازها وجود دارد ولي در حالت عادي خير.
به گزارش ايلنا، معمولاً سيستم‌‏عامل لينوكس به راحتي خراب نمي‌‏شود و برعكس ويندوز كاربر مجبور نيست تا آن را هر چند ماه يك‌‏بار مجدداً نصب كند، حتي برخي از انواع لينوكس به نصب "يك‌‏بار براي تمامي عمر" مشهور هستند، اين گونه سيستم‌‏ها را مي‌‏توان حين كار و حتي بدون بوت، به نسخه‌‏هاي جديدتر ارتقا داد.
بسياري از قابليت‌‏هاي امنيتي كه در ويندوز وجود ندارند و يا فقط با اضافه كردن نرم‌‏افزارهاي اضافي قابل دسترسي هستند، به طور دروني و پيش‌‏گزيده در لينوكس پياده‌‏سازي شده‌‏اند.
لينوكس از ابتدا براي محيط‌‏هاي شبكه‌‏اي و چند كاربره طراحي شده و همين باعث رعايت مسايل امنيتي از ابتدا در آن شده است، درحالي كه ويندوز اين‌‏گونه نبوده و درحال حاضر نيز از نظر امنيتي داراي نقاط ضعف فراواني است. مثلاً يك برنامه مخرب با استفاده از همين ضعف‌‏هاي امنيتي مي‌‏تواند كل سيستم‌‏عامل را نابود كند، ولي در صورتي كه مورد مشابهي در لينوكس وجود داشته باشد، حداكثر به دايركتوري خانگي كاربر اجرا كننده آسيب خواهد رسيد، نه كل سيستم‌‏عامل.
اين‌‏ طور نيست كه لينوكس فاقد هر گونه اشكال امنيتي باشد؛ ولي باز بودن كد منبع آن باعث مي‌‏شود تا بسياري از اشكالات امنيتي پيش از ايجاد خسارت و در مراحل توسعه و برنامه‌‏نويسي برنامه برملاء شده و رفع شوند. در صورتي كه اشكالي نيز در برنامه‌‏هاي منتشر شده يافت شود، به دليل موجود بودن كد منبع سريعاً برطرف مي‌شود.
مي‌‏توان ادعا كرد كه تقريباً هيچ ويروسي براي لينوكس وجود ندارد و اين درحالي است كه ساليانه بيش از 1000 ويروس و كرم مختلف براي سيستم‌‏عامل ويندوز ايجاد مي‌‏شود، اين به خاطر عدم گسترده بودن لينوكس نيست (حدود 70 درصد از سايت‌‏هاي وب در جهان بر روي سيستم‌‏عامل لينوكس و سرويس‌‏دهنده وب آپاچي درحال اجرا هستند) بلكه به دليل وجود حفره‌‏هاي امنيتي متعدد ويندوز و سياست انحصار گرايي مايكروسافت است.
به دليل آزاد بودن سيستم‌‏عامل لينوكس، هر گروه يا موسسه تجاري، يك نسخه خاص از آن كه به توزيع يا پخش (Distribution) معروف هستند، منتشر ساخته است، اين توزيع‌‏هاي مختلف همگي لينوكس هستند، ولي هر يك معمولاً براي يك يا چند امر خاص مانند سرويس‌‏دهنده، ديوار آتش، ميزكار و ... طراحي شده‌‏ و هريك قابليت‌‏ها و بهينه‌‏سازي‌‏ها خاص خودشان را به كاربران ارايه مي‌‏كنند.
كاربران در اين ميان آزادي انتخاب زيادي داشته و مي‌‏توانند چيزي كه كاملاً نيازشان را برطرف مي‌‏كند، انتخاب كنند، چيزي كه در ويندوز نمي‌‏توان مفهومي‌‏ براي آن پيدا كرد.

افزوده شده توسط :adreza

مشاهده شده توسط 65 نفر
۱۳ اسفند ۱۳۹۹
0
0

تعداد دفعه به اشتراک گذاشته

0
0
0
0
برای ثبت نظر، لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید