جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ - 28th June 2024

راهکارهای تغذیه ای برای ترک سیگار

در حال حاضر سرطان ريه بيشترين ميزان كشتار را در ميان انواع سرطان ها (بدون در نظر گرفتن سرطان پوست) به خود اختصاص داده است. از آنجايى كه تمام افراد درگير با اين بيمارى سيگارى ها هستند، و گرايش جوانان به استعمال دخانيات از روند رو به رشدى برخوردار است، بر آن شديم تا راهكار هايى را براى ترك سيگار به شما توصيه كنيم، زيرا اين استعمال دخانيات نه تنها مضرات فردى را به دنبال خواهد داشت، بلكه اشخاص مرتبط با افراد سيگارى نيز جزء جمعيت در معرض خطر به شمار مى آيند.اگر تصميم گرفته ايد سيگار را ترك كنيد از برخى مواد غذايى كه ممكن است وابستگى شديد شما را به دود كردن سيگار كاهش دهد، استفاده كنيد.
 

جو دوسر: خوردن جو دوسر و فرآورده هاى آن ممكن است براى ترك سيگار و رهايى از اعتياد به نيكوتن به شما كمك كند. اين ماده غذايى سرشار از فيبر، ويتامين B1 (چيزى كه براى آرامش اعصاب و روان ضرورى است) ويتامين E و ساير املاح و مواد معدنى است.در آزمايشاتى كه در يك جمعيت ۱۳ نفره در هند انجام گرفته بود، مشاهده شد كه ۵ نفر از آنهايى كه از جو دوسر استفاده كرده بودند به كلى سيگار را ترك كردند و ۷ نفر تعداد سيگارى كه دود مى كردند به نصف كاهش دادند و فقط يك نفر بود كه مصرف جو دوسر در او هيچ تغييرى ايجاد نكرد (مقاوم به هر نوع درمان!)نتيجه آزمايش، يافتن عصاره جو دوسر به عنوان يك ماده موثر در ترك اعتياد به سيگار بود.
 

اسفناج: اسفناج و برگ چغندر حاوى اسيد فوليك، ويتامين C، بتاكاروتن و قند هستند كه به دليل قليايى كردن محيط بدن در ترك سيگار موثرند. اثر اين مواد به اين شكل است كه ميزان ماده اعتياد آور نيكوتين را در بدن تا مدتى در سطح بالايى نگه مى دارند و در نتيجه نياز فرد به مصرف نيكوتين را كاهش مى دهند، بنابراين افزايش مصرف مواد غذايى كه خاصيت قليايى ايجاد مى كنند به شخص در ترك سيگار كمك مى كند.
 

كشمش، انجير و بادام: اين مواد غذايى به راحتى قليايى بودن بدن را افزايش مى دهند. بنابراين تمايل به سيگار را كم كرده در نتيجه ترك سيگار را راحت تر خواهند كرد. بنابراين اگر جيب هاى خود را از آجيل پر كنيد، هر بار كه به قصد سيگار دست در جيب مى كنيد، كشمش، بادام و انجير درمى آوريد.
 

آدامس هاى نيكوتين دار: بهتر است يادآور شويم كه اگر از آدامس هاى حاوى نيكوتين كه مخصوص ترك سيگار هستند، استفاده مى كنيد به خاطر داشته باشيد تا از مواد اسيدى (موادى كه محيط بدن را اسيدى مى كند) كه در زير به آنها اشاره خواهد شد، مصرف نكنيد، زيرا خاصيت خنثى كننده خواهند داشت. چنانچه كارشناسان توصيه مى كنند حداقل ۱۵ دقيقه قبل از شروع استفاده از اين آدامس ها از خوردن نوشابه (كوكاكولا، قهوه، آب ميوه و ماءالشعير)، گوشت قرمز، تخم مرغ، بادام زمينى و ساير مواد اسيدساز خوددارى كنيد.
 

جوش شيرين: جوش شيرين در واقع يك ماده قليايى است كه قادر به از بين بردن ميل به سيگار است و در آزمونى كه توسط دكتر "داوتن" انجام شد، اين نتيجه به دست آمد كه عده اى از سيگارى ها كه از جوش شيرين استفاده كرده بودند، پس از پنج هفته و به كلى سيگار را ترك كرده بودند، اما از آنجايى كه جوش شيرين ماده اى است كه از بين برنده ويتامين ها به خصوص ويتامين B1 در بدن است، بنابراين توصيه نمى شود.
 

سير: امروزه سير اولين نبات درمانى در بين نباتات است كه داراى ماده ضدباكترى و مواد فرارگوگرد و سيليس و يد است. سير داراى خواص ضدعفونى كننده بى شمار بوده كه از عفونت هاى تنفسى و مشكلات احتمالى به شدت جلوگيرى مى كند. مصرف سير تنها به افرادى كه مشكلات گوارشى داشته يا آسپرين مصرف مى كنند و يا از بيمارى هاى پوستى رنج مى برند، توصيه نمى شود و به جاى آن مى توان از پودر سير استفاده كرد.
 

عرق شاه تره: عرق شاه تره كه در فصل تابستان علاوه بر خواص درمانى نوشيدنى گوارايى محسوب مى شود، مدر بوده و ضد كمبود ويتامين "ث" است (مشكلى كه افراد سيگارى به طور قطع با آن روبه رو هستند) اشتها آور است و به تصفيه خون كمك مى كند.
 

ساير اقدامات: در اينجا بهتر است به ذكر مواردى بپردازيم كه خاصيت عكس داشته و تمايل براى كشيدن سيگار را ايجاد مى كنند. مواد غذايى نظير گوشت كه ادرار را بيشتر اسيدى مى كنند، باعث از دست دادن سريع نيكوتين شده و در نتيجه علاقه به مصرف سيگار را در شخص افزايش مى دهند. از اين مواد مى توان به گوشت قرمز، سوسيس و كالباس، غذا هاى كنسروى، غذا هاى پخته شده در ماكروويو، الكل، جگر، دل و قلوه، سيرابى، جوانه گندم، عدس، جوجه، تخم مرغ، پنير، بادام زمينى، مغزگردو و قهوه اشاره كرد. (بنابراين براى ترك سيگار تا اطلاع ثانوى كافه رفتن را تعطيل كنيد يا به جاى قهوه، آب معدنى بنوشيد!)توتون يك عامل محرك سرطان است و ترك كردن سيگار خود هميشه مهم ترين عامل موثر برى جلوگيرى از سرطان ريه است و نيروى رژيم غذايى ضد سرطان ريه به شما كمك مى كند تا خطرات احتمالى كه در طول دوران سيگارى بودن به بدن شما وارد شده است را تعديل كنيد.مهم ترين و موثرترين مواد براى جلوگيرى از سرطان ريه، سبزى هاى برگ سبز تيره تازه، هويج، فرآورده هاى دانه سويا، ميوه هاى تازه و ماهى هاى تازه و چرب است.سبزى هاى برگ سبز تيره از مهم ترين و مناسب ترين منابع تغذيه اى براى جلوگيرى از سرطان به شمار مى آيند. بنابراين از برگ هاى سبز تيره كاهو هاى ايرانى به دليل خشن بودن صرف نظر نكنيد، زيرا حاوى مواد مغذى بى شمارى هستند.چاى سبز از ديگر مواد بسيار مفيد در جلوگيرى از سرطان ريه به شمار مى آيد، چنانكه در ژاپن حتى در بين اشخاص معتاد به سيگار تعداد سرطان ريه كمتر از ساير كشورها (نظير كشور هاى اروپايى و آمريكا) است.سبزى خوردن به خصوص سبزى هاى حاوى ترب، تره، پيازچه، جعفرى و... بسيار مفيد و سودمند هستند و علاوه بر دارا بودن فيبر و ويتامين "ث" داراى مواد ضدميكروب نيز هستند.مواد غذايى حاوى اسيدفوليك نيز مقاومت سلول ها را در برابر سرطان ريه افزايش مى دهند، بنابراين دانشمندان توصيه مى كنند كه براى مبارزه با سرطان ريه مى توان هر چه بيشتر از اين خوراكى ها استفاده كرد.اين مواد عبارتند ازاسفناج، كلم برگ، برگ چغندر، شلغم، كلم بروكلى، كلم بروكسل، لوبياى خشك و دانه سويا، آب پرتقال و آب سيب.

 

نویسنده : صدف کوهکن

افزوده شده توسط :reza2

مشاهده شده توسط 34 نفر
۱۵ اسفند ۱۴۰۰
0
0

تعداد دفعه به اشتراک گذاشته

0
0
0
0