جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ - 28th June 2024

سالشمار زندگی انیشتین

اينشتين برخلاف دستاوردهاى علمى پرآوازه اش در كودكى بسيار ضعيف بود. وى در يادگيرى زبان كند بود و حتى تا ۹ سالگى روان حرف نمى زد به طورى كه پدر و مادرش به وحشت افتادند كه فرزندشان ناقص و غيرعادى باشد. به علاوه او از مدرسه متنفر بود و فقط در درس رياضيات و علوم خوب كار مى كرد. براى آشنايى بيشتر با فراز و فرود زندگى اينشتين سالشمار زندگى او را مرور كنيد.
تولد: ۲۴ اسفند سال ۱۲۵۸ هجرى شمسى در شهر اولم آلمان
نام پدر: هرمان اينشتين ( ۱۲۲۶- ۱۲۱۸ ه . ش.)
نام مادر: پائولين كخ (۱۲۹۹- ۱۲۳۷ ه . ش.)
مادر اينشتين ۱۱ سال از شوهرش هرمان جوان تر بود و آلبرت هنگامى كه پدرش ۳۲ ساله و مادرش ۲۱ ساله بود به دنيا آمد. هرمان مهندس برق بود كه البته در كارهاى اقتصادى زياد وارد نبود. پائولين هم خانه دار بود و گهگاهى ويولن تدريس مى كرد.
۱۲۵۹ : در يك سالگى اينشتين به همراه خانواده به مونيخ هجرت كرد. ۱۲۶۰ : در دو سالگى خواهرش ماجا (ماريا _ مريم ) به دنيا آمد. (او در سال ۱۳۳۰ هجرى شمسى در سن ۷۰ سالگى از دنيا رفت.)
۱۲۶۷: در سن ۹ سالگى به مدرسه لوئيت پولد مونيخ وارد شد.
۱۲۷۳ : درحالى كه اينشتين ۱۵ ساله دانش آموز كلاس ششم بود ، خانواده اش به ايتاليا هجرت كردند و اينشتين در مدرسه شبانه روزى لوئيت پولد ماند.
۱۲۷۴: اينشتين ۱۶ ساله به خانواده اش در پاويا ملحق شد و سپس به مدرسه كانتونال در شهر آرا واقع در سوئيس رفت.
۱۲۷۵ : تابعيت آلمانى اش را به طور رسمى انكار كرد و تابعيت سوئيس را پذيرفت. در ۱۷ سالگى از مدرسه آرا ديپلم گرفت و سپس در مركز صنعتى فدرال ETH در شهر زوريخ در رشته رياضى و فيزيك ثبت نام كرد.
۱۲۷۹ : پس از چهار سال در ۲۱ سالگى از مركز فدرال ETH فارغ التحصيل شد و ديپلم گرفت.
۱۲۸۰ : در ۲۲ سالگى شهروند سوئيس شد.
۱۲۸۱ : در ۲۳ سالگى در موسسه اى كه امتياز ثبت اختراعات را ارائه مى كرد در شهر برن استخدام شد. در اين سال پدرش در ۵۴ سالگى درگذشت.
۱۲۸۲: در ۲۴ سالگى با ميلوا ماريك (۱۳۲۳ _ ۱۲۵۴ ) كه ۴ سال از اينشتين بزرگتر بود ازدواج كرد. در آن زمان ميلوا دخترى ۲۸ ساله بود. آنها داراى دو پسر شدند: هانس آلبرت (۱۳۵۲- ۱۲۸۳) كه در شاخه هيدرولوژى مهندسى مكانيك تخصص گرفت و در كارش موفق بود و ادوارد (۱۳۵۲- ۱۲۸۹)كه دچار بيمارى شيزوفرنى علاج ناپذيرى بود. آنها يك دختر هم داشتند به نام ليزرل كه پيش از ازدواج آنها از مادر و پدر ديگرى به دنيا آمده بود و آنها او را به فرزند خواندگى قبول كردند. سرنوشت او نامعلوم است.
۱۲۸۴ : در ۲۶ سالگى در مجله Annalen der Physik آلمان مقاله مربوط به كوانتوم هاى نور و اثر فوتوالكتريك، مقاله مربوط به حركت براونى ذره ها در نظريه اتمى، مقاله نسبيت خاص، مقاله همسانى انرژى و مقاله نظريه كوانتومى براى مواد حالت جامد در رابطه با گرماى ويژه و مقاله اصول نسبيت عام را به چاپ رساند.
۱۲۸۸ : در ۳۰ سالگى در دانشگاه زوريخ دانشيار شد و كارهاى بيشترى روى نظريه كوانتومى كرد.
۱۲۹۰ : در ۳۲ سالگى در دانشگاه كارل فرديناند در شهر پراگ استاد كامل شد. خميدگى نور در نور ستاره ها را هنگام خورگرفت ( خورشيد گرفتگى ) پيش بينى كرد. ( هر چند مقدارى كه پيش بينى كرد غلط بود.)
۱۲۹۱: در ۳۳ سالگى در ETH ( مركز صنعتى فدرال يعنى همان جايى كه چهار سال درس خوانده بود و ديپلم گرفته بود) استاد كامل شد.
۱۲۹۳ : در ۳۵ سالگى در دانشگاه برلين استاد كامل شد. ميلوا و فرزندانش را ترك كرد. اين هنگامى بود كه جنگ جهانى اول شروع شد.
۱۲۹۴: در ۳۶ سالگى "بيانيه اى به اروپائيان" را با ديگران امضا كرد كه طبق آن خود را از نظامى گرى آلمان جدا مى دانست و مقاله معادله نسبيت عام را به چاپ رساند.
۱۲۹۵ : در ۳۷ سالگى كتابى در رابطه با نسبيت عام به چاپ رساند. رئيس انجمن فيزيك آلمان شد. تكانه كوانتاهاى نور را محاسبه كرد كه در سال ۱۲۹۶ مقاله اى با همين عنوان در رابطه با شبيه سازى گذار اتمى به چاپ رساند.
۱۲۹۶ : در ۳۸ سالگى مدير مركز قيصر ويلهلم آلمان شد (موسسه اى كه پژوهش هاى آلمان را حمايت مى كند). مقاله معادله هاى كيهان شناسى با ثابت كيهانى را به چاپ رساند و انبساط جهان را از معادله هاى فوق استخراج كرد.
۱۲۹۷ : در ۴۰ سالگى از ميلوا جدا شد و هنگامى كه ۴۳ سال داشت با دخترخاله اش ( الزا ) ازدواج كرد. الزا از شوهر سابقش دو دختر داشت. اين دو دختر هنگام ازدواج مادر با اينشتين به ترتيب ۲۲ ساله و ۲۰ ساله بودند و بنابر قانون اين دو دختر فاميلى اينشتين را پس از ازدواج اخذ كردند. در اين سال خميدگى نورى در يك خورگرفت (خورشيد گرفتگى) مشاهده شد.
۱۲۹۹ : همزمان با ۴۱ سالگى اذهان عمومى ، با تحريك ضديهودها، به نظريه نسبيت عام و اينشتين تاختند. در اين سال مادرش در سن ۶۳ سالگى درگذشت.
۱۳۰۰ : در ۴۲ سالگى اولين ديدارش از آمريكا صورت گرفت.
۱۳۰۱: در ۴۳ سالگى كار روى نظريه ميدان هاى واحد و ديدار از كشورهاى خاور دور، برنده جايزه نوبل در فيزيك به پاس خدمات در فيزيك نظرى و به ويژه كشف قانونمندى اثر فوتوالكتريك.
۱۳۰۳: در ۴۵ سالگى افتتاح مركز اينشتين در برج اينشتين در پوتزدام.
۱۳۰۶ : در ۴۸ سالگى آغاز بحث بانيلس بور ( فيزيكدان اتريشى ) در باب تفسير نظريه كوانتومى در پنجاهمين همايش سالوى.
۱۳۰۸ : در ۵۰ سالگى مقاله اى براى اذهان عمومى در رابطه با وحدت نظريه ميدان گرانشى و ميدان الكترومغناطيسى به چاپ رساند.
۱۳۰۹ : در ۵۱ سالگى ديدارى از آمريكا به خصوص از مركز صنعتى كاليفرنيا داشت.
۱۳۱۱: در ۵۳ سالگى به عنوان استاد كامل در مركز پژوهش هاى پيشرفته پرينستون انتخاب شد با رعايت اين مسئله كه به عنوان استاد نيمه وقت در دانشگاه برلين هم باشد.
۱۳۱۲ : در ۵۴ سالگى او نازى ها در آلمان بر سر قدرت آمدند. اينشتين ابتدا به انگلستان رفت و سپس از آنجا به آمريكا رفته و مقيم آمريكا شد.
۱۳۱۳ : دختر اول الزا به نام اليزه اينشتين درگذشت و در اين سال اينشتين ۵۵ ساله بود.
۱۳۱۴: در ۵۶ سالگى چاپ مقاله اى به زبان انگليسى تحت عنوان: "آيا توصيف مكانيك كوانتومى از حقيقت واقعى مى تواند كامل باشد؟"
۱۳۱۵ : در ۵۷ سالگى همسرش الزا فوت كرد.
۱۳۱۸: در ۶۰ سالگى وقوع جنگ جهانى دوم: اينشتين در نامه اى كه به رياست جمهورى آمريكا، روزولت، نوشت از احتمال ساختن بمب اتمى در آلمان او را آگاه كرد.
۱۳۱۹: در ۶۱ سالگى تابعيت آمريكا را پذيرفت ولى تابعيت سوئيس را از دست نداد.
۱۳۲۳ : همسر اول اينشتين، ميلوا ماريك در ۶۹ سالگى درگذشت. در اين زمان اينشتين ۶۵ ساله بود.
۱۳۲۴ : در ۶۶ سالگى بمباران اتمى هيروشيما و ناكازاكى پايان جنگ جهانى دوم.
۱۳۲۵ : در ۶۷ سالگى به عنوان سرگروه كميته فورى دانشمندان اتمى خدمت كرد.
۱۳۲۷: در ۶۹ سالگى چاپ مقاله "تعميم نسبيت عام" به عنوان يك نمونه از تلاش ها براى دستيابى به ديدگاه رياضى جهانشمول براى نظريه ميدان ها.
۱۳۳۰: خواهر اينشتين در ۷۰ سالگى درگذشت.
۱۳۳۱: در ۷۳ سالگى رياست جمهورى به او پيشنهاد شد، ولى نپذيرفت.
۱۳۳۴ : در ۳۰ فروردين ۱۳۳۴ در ۷۶ سالگى در بيمارستانى در شهر پرينستون بر اثر تصلب شرائين درگذشت.

افزوده شده توسط :reza2

مشاهده شده توسط 33 نفر
۱۲ اسفند ۱۴۰۰
0
0

تعداد دفعه به اشتراک گذاشته

0
0
0
0