جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ - 28th June 2024

هزاره بره (در تقویم پارسیان قدیم)

بيروني خوارزمي آورده است :[1]

"گوييم : نزديکترين سببي که مرا به آنچه از من پرسيده اند مي رساند شناسايي اخبار امم سالفه و تواريخ قرون گذشته است و بيشتر اين احوال عادت و اصولي است که از ايشان و نواميس ايشان باقي مانده و اين را از راه استدلال بمعقولات و قياس معقول به محسوس نميتوان دانست و منتها راه موجود اين است که از اهل کتب  و ملل و اصحاب  آرا و نحل  که اينگونه  تواريخ مورد استناد آنها است تقليد و پيروي کنيم و آنچه آنان براي خود مبنا قرار داده اند ما نيز چنين کنيم ."

و آورده است :

"مبدا سالهاي ايشان(فارسيان) از آغاز  آفرينش  نخستين انسان( کيومرث) است و آن روز  هرمزد در ماه فروردين بوده که آفتاب  در نقطه اعتدال  ربيعي  و در ميان آسمان بوده "[2]

بهروز پژوهشي در گاهشماري نموده است که در آن سال رصد  زردشت را پايه کار خود گرفته و در نوشته هاي بسياري کند و کاو نموده است .[3]  اگر چه آدرس دقيق برخي از ماخذ نوشته هاي خود را نياورده است اما کوشش او در نوشته هاي کهن با نازک بيني و کوشش فراوان بوده است .

کار بهروز سبب گرديده که گاهشماري او به پذيرش زردشتيان ايران رسيده و آنها سي سال پس از زاد روز زردشت اسپيتمان را که پذيرفتن دين زردشتي گشتاسب است آغاز گاهشماري خود بدانند . اين کار سبب خواهد شد که به ديگر نوشته ها براي آغاز اين گاهشماري پايان داده شود و اين گاهشماري بايد مانند ديگر گاهشماري ها  که ميتوان در آنها هم مغالطه نمود بين همه مردم دنيا پذيرفته شود .( مانند گاهشماري ميلادي و هجري ) گاهشماري هاي سالانه چاپي کنوني زردشتي بر همين پايه چاپ ميگردد .

بهروز براي آغاز هزاره ها هم کار و پژوهش بسيار نموده است و بايد همه دنيا  آنرا هم مانند گاهشماري زردشتي بپذيرند و از سياست بازي يک سويه به پرهيزند .

بهروز آورده است :[4]

"در روايات پهلوي ولادت زردشت روز دوشنبه ششم فروردين اول سال هزاره دهم ميباشد . ازاين قرار روز چهار شنبه اول هزاره دهم است و اين هزاره درقرن هجدهم پيش از ميلاد شروع شده ميشود"

در برگ 86 آورده است:                                                                                                   

 

هزاره

نام هزاره

لقب هزاره

1

بره       (حمل)

 

2

گاو       (ثور)

 

3

دوپيکر  (جوزا)

 

4

خرچنگ (سرطان)

 

5

شير     (اسد)

کيومرث

6

خوشه    (سنبله)

هوشنگ

7

ترازو     (ميزان)

جم

8

کژدم    (عقرب)

ضحاک

9

کمان    (قوس)

فريدون

10

بز        (جدي)

زردشت

11

دال      (دلو)

اخشيت اره

12

ماهي    (حوت)

اخشيت اره ماه

 

 

آخرين روز هزاره دوازدهم شنبه 30 اسفند سال 600 يزدگردي رحلت است .

اکنون مي خواهيم بدانيم که سال 1381 هجری خورشيدي پذيرفته شده برابر چه سالي از هزاره بره مي باشد ؟

بهروز سال 1331 خورشيدي را برابر 1321 يزدگردي رحلت نموده است پس:

( 1381 - 1331 ) +1321 - 600 +12000 = 12771 

 بنابراين آغاز  سال  1381  با آغاز سال 12771  هزاره بره برابر ميشود .

سال نخست هزاره بره سال يکم گرفته شده است و زمان صفر اين گاهشماري سال تحويل نوروز و اول فروردين در زمان نيمروز و اذان نيمروزي درگنگدژ مي باشد که بر پايه نوشته بيروني خوارزمي خورشيد در ميان آسمان بوده است .

بهترين گاهشماري روزشمار ماه های سال در دنيا گاهشماري ايراني کنوني ميباشد که شش ماه نخست سال 31 روز و پنج ماه پسين آن 30 روز و ماه پاياني 29 يا 30 روز است اين گاهشماري که در سال 1304 خورشيدي پايه کار ايران شده است نتيجه سالها کار و کوشش دانشمندان ايراني است که باني گاهشماري بوده اند . و در اين روش آغاز موسمهاي  بهار - تابستان- پاييز و زمستان به روز نخست ماه ها مي افتد و چنانچه تعصب عمو زاده هاي سلمي  سياستمدار را بتوانيم به کنار بگذاريم بايد پايه گاهشماري جهاني شود پيش از آنکه همه مردم دنيا را به گاهشماري درهم و برهم ماه هاي ميلادي براي روز شمار ماه ها عادت دهند . چه اينکه هميشه پژوهش گران مي باشند که باور زورمندانه سياستمداران و فيلسوفان را جابجا نموده اند و هميشه بهترين ها را پيشنهاد نموده اند . اما بايد ببينم که شمشير و دشنه و چماق چوپاني سياستمداران و فيلسوفان چه ميگويد .

منوچهر آرين

 26 - 1- 12773

 26 - 1 - 1383

14- 4  - 2004 


[1]  بيروني خوارزمي "آثار الباقيه" چاپ1377 امير کبير برگ ج  

[2] بيروني خوارزمي "آثار الباقيه" چاپ1377 امير کبير برگ 71

[3]  ذ- بهروز تقويم و تاريخ در ايران چاپ  بانک ملي 3677 رصد برابر 2224 مهري برابر 1331 خورشيدي هجري برابر 1321 يزدگردي رحلت 

[4] ذ- بهروز برگ 84

 

آدرس مقاله : http://www.jamejamshid.com/hezareh-bareh-12771.htm

آدرس سایت : http://www.jamejamshid.com/

 

منبع:http://www.jamejamshid.com
نویسنده: منوچهر آرین

افزوده شده توسط :reza2

مشاهده شده توسط 78 نفر
۱۰ اسفند ۱۴۰۰
0
0

تعداد دفعه به اشتراک گذاشته

0
0
0
0